fredag 23 november 2012

Snart start


Snart startar min julstickning. Det kommer att vara en ledtråd varje dag fram till jul med start 1 dec.

Garn: Restgarner av ull, inte superwash, passande till stickor nr 3-3½. 
Förslag på garn: Rauma finull, Kampes 2-tr, Kauni, Tove eller liknande.
Total garnåtgång ca 100 g, 3-5 olika färger eller fler.
Tillägg: Om man har gott om garn finns en variant som drar lite mer och tar därmed lite mer tid att sticka. Då går det åt ca 130 g.

Stickor: rundsticka 40 cm och strumpstickor i samma grovlek

Stickfasthet: inte så viktig, jag fick 23 m på 10 cm med stickor nr 3½.

Virknål: nr 3 eller 3 ½

Det kommer att bli relativt korta ledtrådar så ni som vill sticka annat hinner med det också till jul.

Tekniker: rätstickning, runt och fram och tillbaka, slätstickning runt, lite mönster med två färger.
Vanligt förekommande virkmaskor.

Några moment kommer att länkas till filmer på nätet.

Vad det ska bli? Ett föremål med julanknytning, till barn eller vuxna, lite prydnad och lite funktion.

Till höger finns en fråga om bilder. Svara gärna på den. Bilderna kommer att visa hur det ser ut efter en eller flera ledtrådar. Inga bilder samma dag som ledtråden. Tidigast dagen efter.

30 kommentarer:

  1. Jag är med!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin Bergh11:32

      Jag är också med!
      Karin

      Radera
  2. Så. Hittat lite tokroliga garner i gömmorna. Jag är med.

    SvaraRadera
  3. Jag blir också med :) Jag älskar sånt här!! Nån som vet om det finns fler liknande kalendrar?

    SvaraRadera
  4. Anonym13:55

    kul!!
    Britta

    SvaraRadera
  5. Är det inte den 1 december snart...
    Mina "småslattar" i Tove vill komma med i detta julpyssel!

    SvaraRadera
  6. Jag vill också vara med! :)

    SvaraRadera
  7. Följer jag med ;) Ska bara hitta nåt som passar. Restgarnsslattar har jag gott om!

    SvaraRadera
  8. Låter kul! Det vill jag gärna vara med på, har gott om slattar i Kampes 2-trådiga!

    SvaraRadera
  9. Det låter kul. Jag är på

    SvaraRadera
  10. Den här kalenderstickningen vill jag vara med på, låter kul!
    Har lite tvåtrådigt ullgarn som jag har färgat själv, så det blir nog det som jag använder mig utav!

    SvaraRadera
  11. Nu ska jag hem och plocka fram garn och nålar, detta låter roligt! Och så måste jag ta itu med min blogg... Har kommit av mig och hoppas på ökad blogginspiration! /Marianne

    SvaraRadera
  12. Jag är också med! inventerar mitt
    föråd!

    SvaraRadera
  13. Kult, jeg følger med......

    SvaraRadera
  14. Er meg jeg også :-)

    SvaraRadera
  15. et lite spørsmål. Skal dette toves når det er ferdig?

    SvaraRadera
  16. Åh, det här låter spännande! Jag vet inte hur jag skall göra mer än att kommentera här? men jag är gärna med och skall leta upp garnrester i passande tjocklek. Ha en trevlig första advent :)

    SvaraRadera
  17. EvaL810:31

    Kul att du vill vara med. Välkommen!

    SvaraRadera
  18. Anonym11:24

    Jag är med, verkar spännande :D

    SvaraRadera
  19. JAg ska försäka att vara med , det är så spännande <3

    SvaraRadera
  20. Anonym19:42

    Detta låter spännande, ska ta denna som kvälls-stickning, bland alla beställningar.

    SvaraRadera
  21. Anonym23:49

    Är alla deltagande bloggare med på bogglistan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. EvaL806:08

      Jag lägger till de jag hittar.

      Radera
  22. Jag är oxå med from nu

    SvaraRadera
  23. Anonym15:01

    Ja, så kul. Jag hänger på. Lena T

    SvaraRadera
  24. Vill gärna hänga på men har så mycket annat just nu och hoppas få länka hit från min blogg istället? Jag har funderat på att ha en slags adventskalender som jag haft förr om åren men tiden har sprungit ifrån mig. Det här verkar att passa mig.
    Trevlig december!
    Anna

    SvaraRadera