onsdag 17 december 2014

Cuff, first part



Remove the crocheted thread from the start. At the same time put the sts on 4 needles.


MC = main colour CC = contrast colour
Now it´s time to use more colours. I´ve used MC = white, CC 1 = blue, CC 2 = light blue and CC 3 = red.
Now you have 60 or 66 sts. With MC purl one rnd and dec 4 sts = 56 (62) sts.
Next you will knit an Estonian VITS.
Rnd 1: k 1 MC, k 1 CC 1. ( Knit one round alternating a contrast yarn with the main clour)
Rnd 2: Bring both yarn to the front as if to purl. Purl 1 st with CC 1 (on the MC), purl 1 st with MC (on CC 1) bringing the new colour under the old every time you change. Now the vits is finished. Break CC 1.

With MC knit one rnd and purl one rnd.

All increases on the cuff are made like this: yo, next rnd: knit yo in back of loop.
Knit the chart with CC 2, CC 3+MC. Inc 4 sts on the first rnd with CC 2 (light blue) = 60 (66) sts.




Todays work.


14 kommentarer:

  1. De två accent färgerna. Kommer vi använda mycket av dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har använt tre mönsterfärger. Jag har använt mest av bottenfärgen. Det är små mängder av de andra. Dessutom kan man välja fritt. Det är inte viktigt att att ha "rätt" färg på rätt ställe. Nu finns chansen till fritt färgval.

      Radera
  2. Maja11:38

    Åh, mudden är superfin!! Har precis börjat på fingrar men stickar på så är det snart dags för påbörjandet av mudden. Så underbart kul detta är��

    SvaraRadera
  3. Åh så fint det blir! Ska bli spännande att prova, måste bara sticka fingrarna klart först!
    Tur att jag är ledig i morgon så att jag kan sticka ifatt mig! :)

    SvaraRadera
  4. nu ska här stickas :)
    Det kom ett brev så nu kan jag fortsätta!
    Tack för hjälpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra. Lycka till med fortsättningen.

      Radera
  5. Nu måste jag vänta tills det kommer på svenska är lite otålig.Men kul.

    SvaraRadera
  6. CC1, blir det mycket av den senare? Jag har tillräckligt med garn, det handlar mer om vilka färger jag ska kombinera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två varv i nästa del och fyra varv + avmaskning senare.

      Radera
  7. Anonym22:00

    Kvällstrött människa ska inte sticka på kvällarna...har gjort konstiga fel,.tappat maskor m m.Och jag måste ha konstiga fingrar eller så har jag stickat fel för långfingret blev stor på bredden...ska repa upp. Men sticka klart ska jag. Ska försöka hitta ett passande mönster till mössa/basker där jag kan använda roositudmönstret. Undrar om garnet i mönsterfärgen kan vara något tjockare. Vill helst använda samma garn som tillroositudmönstret.Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan minska några maskor i på första varvet på fingret om du tycker det blir för stort.

      Radera
  8. Mudden kanske blir lite större med tjockare garn. Du kan minska några maskor om du vill. Maskantalet ska vara delbart med 6 om du vill att mönstret ska stämma.

    SvaraRadera
  9. Anonym22:24

    Tack ! Ska följa dina råd! Det här är jätteroligt! Kitty

    SvaraRadera